Längst upp på sidan.

botad.se − Alternativ medicin och egenvård som andra blivit friska av


4

i medelbetyg

Egenvård

Ögongymnastik

Träna upp musklerna och rörligheten i ögonen för att få bättre syn och slippa glasögon.

Botar eller lindrar

Brytningsfel, astigmatism, närsynthet, översynthet och andra synfel. Se även omdömen längre ner.



Beskrivning

Sitt med rak rygg, slappna av och andas djupt med magen ett par gånger. Dra ganska hårt i öronen och massera käkmusklerna lite grann.

1. Håll höger tumme 2–3 dm framför ansiktet. Gör två liggande åttor och följ tummen med blicken utan att röra huvudet. Ta ut rörelsen i kanten av synfältet utan att förlora fokus.
2. Gör samma sak med vänster tumme.
3. Korsa höger och vänster tumme och gör samma sak.
4. Ta ner händerna och titta åtta gånger, växelvis så långt åt höger och vänster du kan, utan att röra huvudet.
5. Gör samma sak uppåt och nedåt.
6. Gör samma sak diagonalt, t ex snett uppåt höger och snett nedåt vänster.
7. Gör samma sak diagonalt åt andra hållet.
8. Håll tummen eller handen så nära ansiktet du kan utan att du tappar fokus. Studera den noggrant ett par sekunder, rör gärna blicken lite. Studera någonting långt bort noggrant ett par sekunder. Gör det här växelvis åtta gånger.
9. Blinka hastigt ungefär åtta gånger, blunda sedan hårt i åtta sekunder.
10. Titta, slappna av, slut ögonlocken och håll handflatorna tätt framför ögonen medan du tänker på hur bra dina ögon är.

Hela programmet tar 2–3 minuter. Första gångerna kan det göra ganska ont, precis som när du stretchar en annan muskel första gången. Det går över. Gör gärna övningarna när du använder ögonen statiskt, till exempel framför en bildskärm. Har du glasögon eller linser kan det också vara bra att byta till ett par som är lite svagare eller att inte använda dem alls, då tränas musklerna att kompensera ditt synfel.

Läs andra varianter här:
http://www.nyfikenvital.org/?q=node/173
http://cstenberg.webnode.com/news/ogontraning/
http://maxmagnusnorman.com/artist_blog/art_day_68.shtml

Mitt resultat

Ett par år efter att jag börjat arbeta framför bildskärm fick jag problem. På eftermiddagarna blev jag trött och ögonen kändes »grusiga«. Optikern sa att jag hade astigmatiskt brytningsfel –0.5 och gav mig glasögon som gjorde världen knivskarp. Jag minns att jag hade svårt med avståndsbedömning och balans de första dagarna.

Tre år senare hade brytningsfelet ökat till –0.75 och jag hade dessutom blivit översynt. Samtidigt växte mitt intresse för extremsport och till slut tröttnade jag på att balansera ett par bågar på näsan. En vän kände till en synövning som hon visade mig. Dessutom hittade jag boken »Hur man ser bra utan glasögon« av Dr Robert-Michael Kaplan som innehöll liknande övningar. Jag testade lite och gjorde till slut ett eget träningsprogram av de övningar jag tyckte verkade bäst. Glasögonen åkte i byrålådan direkt.

Något år efter att jag börjat med ögongympa kollade jag synen igen och då var jag tillbaka på –0.5. Det var tio år sedan och jag jobbar fortfarande framför bildskärm utan glasögon. Jag har inte falkblick men ser lika bra som vem som helst. Och ändå fuskar jag numer ganska ofta och gör bara gympan en eller ett par gånger i veckan.

Mitt betyg4

11 år sedan | Ändra | Oseriös | Dela på Facebook/Twitter m m

1 till har skrivit omdöme

Omdöme 1